مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه

سرپرست مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه
Responsive Image
دکتر مهدی رحمانی
    • تلفن دفتر :   02833901569 
    • پست الکترونیک : 
      mrahmani[at]eng.ikiu.ac.ir  

به منظور ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی و تحقق اهداف تعیین شده در ماده 2 آییننامه نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب 1/9/5931 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و در راستاي عمل به بند "ه " ماده 4 آییننامه جامع مدیریت دانشگاه­ها و مؤسسههای آموزشی، پژوهشی و فناوری مصوب جلسه 1286 مورخ 21/01/5931  شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنين به منظور ايجاد وحدت رويه در حوزه اجراي فرايندهاي نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مؤسسههای آموزش عالی، پژوهشی و فناوری شورا و مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاهها توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری تشکیل گردید.

اهداف تشکیل شورا و مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه
  2-1) تحليل نظاممند و راهبردی رسالت، اهداف و عملکرد دانشگاه با شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصتها و چالشها
 2-2) نهادینه کردن و اشاعۀ فرهنگ نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه
2-3) ارتقای کیفیت مؤلفههای دروندادی، فرایندی و بروندادی دانشگاه
2-4)  نهادینه کردن ارزیابی درونی در راستاي كسب آمادگي براي ارزيابي بيروني  
2-5) افزایش بهره­وری با استفاده از فرایند نظام­مند نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه
2-6) ايجاد وحدت رويه در امر نظارت، ارزیابی و تضمين كيفيت در همه حوز‌ه‌هاي عملكردي دانشگاه
2-7) تقویت زمینه­های پاسخگویی دانشگاه به ذینفعان داخلی و بیرونی
2-8) ارتقا و تضمین کیفیت نظام­مند دانشگاه از طریق بررسی  و مقایسه وضعیت موجود با استانداردهای ملی، منطقه­ای و بین المللی

ارکان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاهها
  1. شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه
  2.  مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه
  3.  کارگروههای تخصصی


 

مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه
وظايف و اختيارات مدیر نظارت و ارزیابی
  1.  نظارت و ارزيابي مستمر بر کیفیت دانشگاه و تعيين ميزان تحقق اهداف در ابعاد آموزشي، پژوهشي، فناوري، فرهنگي و اجتماعي، دانشجويي و اداری مالی و پشتیبانی
  2.  هدایت و مشارکت فعالانه در ارزیابی راهبردی و تدوین سند جامع  دانشگاه
  3. نظارت و ارزیابی برنامه‌های راهبردی و عملیاتی دانشگاه و پایش مستمر و نظام‌مند میزان پیشرفت و تحقق برنامه‌ها
  4.  تشكيل كارگروههای تخصصي نظارت، ارزيابي و تضمين كيفيت با هماهنگي رئيس دانشگاه
  5. نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا، آئين نامه­ها و دستوالعمل­ها در تمام حوزههای فعاليت دانشگاه
  6. مدیریت امور ارزيابي دروني واحدها و گروه­هاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه
  7. پيگيري و تحقق اقدامات ناشي از ارزيابي­هاي دروني و بيروني دانشگاه به منظور تدوین برنامه های بهبود کیفیت عملكرد معاونتها، واحدها و گروههای كاري دانشگاه
  8. فراهم نمودن بستر مناسب برای ارزيابي بيروني توسط نهادهاي تخصصي دولتي و غيردولتي
  9. ارزیابی و ارائۀ گزارش عملکرد واحدهای سازمانی "دانشگاه": شامل معاونتها، دفتر ارتباط با صنعت، دانشکدهها، گروههای آموزشی و پژوهشي، شوراها و کمیته‌های تخصصی (در ابعاد آموزشی، پژوهش و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی، زیرساختی و اداری و مالی)
  10. ارزیابی عملکرد مدیران، اعضای دانشگاه (اعم از هیات علمی و غیر هیات‌علمی) و واحدهاي فناور
  11. دریافت و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات و دسترسی به کلیه‌ اسناد و مدارک موردنیاز به منظور نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه و سنجش میزان دستیابی به اهداف مورد نظر
  12. همکاری و هماهنگي­ لازم براي انجام ارزيابي توسط مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هيأتهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان
  13. پی‌گیری اقدامات و برنامههای بهبود کیفیت واحدها و گروههای دانشگاه بر اساس گزارشهای نظارت و ارزیابی‌
  14. دريافت و تجزيه و تحليل آمار و اطلاعات دانشگاه به منظور سنجش ميزان دستيابي به اهداف مورد نظر ماده 2 و ارسال گزارش عملكرد در پايان هر نيمسال تحصيلي به دبيرخانه شوراي نظارت و ارزيابي وزارت.
  15. تهیه پیوست ارزیابی برای تمامی طرحها و برنامههای دانشگاه
  16. تحلیل و ارزیابی طرح­ها و سیاست های راهبردی، توسعه رشتهها، جذب هیأت علمی و نیروی انسانی، پذیرش و تعیین ظرفیت دانشجو، تعيين ظرفيت پذيرش واحدهاي فناور و نظارت بر خروج واحدهاي مذكور، ایجاد و گسترش گروههای آموزشی و پژوهشي و ارتقای سطح واحدهای دانشگاه و ارائۀ آن به شورا
  17. توانمندسازی اعضای هیأت علمی، کارشناسان، تمامی همکاران دانشگاه و واحدهاي فناوري در حوزه نظارت، ارزيابي و تضمين كيفيت
  18. سایر وظایف مرتبط که از سوی شورا به مدیریت محول میشود.
-  در راستای بهبود کارایی و اثربخشی فعالیتهای برنامه‌ریزی، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، دانشگاه باید سیستم اطلاعاتی مناسب و یکپارچه مستقر نماید.
-  کليه واحدها و اعضای دانشگاه در قبال ارايه اسناد، مدارک و اطلاعات درست و به موقع به مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، موظف و پاسخگو هستند.
-  تخصیص بودجه واحدها و فعالیتها و طي مراحل رشد و خروج واحدهاي فناور میبایست با درنظر گرفتن نتایج حاصل از ارزیابی‌های مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت صورت پذیرد.

 

ترکیب شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه
اعضای حقیقی:
دکتر حمید طاهری – رئیس دانشگاه (رئیس شورا)
دکتر مهدی رحمانی - مدیر نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه (دبیر شورا)
دکتر مجید سلیمانی – معاون آموزشی
دکتر رمضانی اعتدالی - معاون پژوهشی
دکتر کردستانی – معاون توسعه مدیریت منابع انسانی
دکتر مسعود البرزی – معاون بین الملل
دکتر حاتمی – معاون دانشجویی
اعضای حقیقی :
1-
2-
3-
وظایف و اختیارات شورا
  1. هدایت و راهبری فعالیتهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و ارائه پیشنهادها به رئیس دانشگاه
  2. بررسی و تصویب طرح­های پیشنهادی مربوط به نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه
  3.  ارائه پيشنهادات لازم در زمينه فراهم آوردن منابع و امكانات مناسب براي انجام بهينه نظارت، ارزيابي و تضمين كيفيت به رئيس دانشگاه
  4. تنظیم و تصویب دستورالعملهای داخلی مرتبط با اجرای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه
  5. گزارشهای نظارت و ارزیابی معاونتها، دانشکدهها، واحدها  و گروههای كاري دانشگاه و ارائه آن به بخش های مربوط به منظور تغییر، اصلاح و تدوین برنامههای بهبود کیفیت
  6. بررسی و ارزیابی طرح­ها و سیاستهای راهبردی، توسعه رشتهها، جذب هیأت علمی و نیروی انسانی، پذیرش و تعیین ظرفیت دانشجو، ایجاد و گسترش گروههای آموزشی و ارتقای سطح واحدهای دانشگاه برای طرح و تصویب نهایی در شورای دانشگاه (شورای دانشگاه)


 
کارگروههای تخصصی:
  • کارگروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت امور آموزشی دانشگاه
  • کارگروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت امور پژوهشی و فناوری دانشگاه
  • کارگروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت امور دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه
  • کارگروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت امور مديريت و پشتیبانی دانشگاه
  • و سایر کارگروهها با توجه نیازهای دانشگاه
وظایف و اختیارات کارگروهها:
 7-2-1)    طراحی و تدوین برنامه های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت
7-2-2)   همکاری در فرایند ارزیابی راهبردی دانشگاه
7-2-3)  طراحی الگوهای مناسب به منظور نظارت و ارزیابی بر ابعاد مختلف کیفیت دانشگاه
7-2-4)  همکاری با مدیریت نظارت و ارزیابی در راستای تحقق اهداف و مأموریت آن
7-2-5)  تهیه گزارشهای تحلیلی از وضعیت کمی و کیفی دانشگاه به منظور ارتقای کیفیت
7-2-6)  بررسی کارشناسی موضوعات ارجاع شده از سوی شورا و مدیریت


اعضای کارگروه ها:
اعضای کارگروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت امور آموزشی دانشگاه:

اعضای کارگروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت امور پژوهشی و فناوری دانشگاه:

اعضای کارگروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت امور دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه:

اعضای کارگروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت امور مديريت و پشتیبانی دانشگاه: